Friday 6 September 2013

Gewone kip


'Nou, wat willen jullie straks lekker eten?' vraagt de ranger enthousiast.
'We willen graag vier gekookte eieren en twee gebakken eieren met bacon.' Zeg ik ook enthousiast want ik ga gewoon heel makkelijk mee in de flow, ook om 6 uur 's ochtends!
De ranger kijkt moeilijk en beweegt haar hoofd van ons (vijven) weer naar haar opschrijfboekje. 'Dat zijn zes dingen,' zegt ze dan aarzelend.
Man J. zegt: 'Ja dat klopt, zij wil twee eieren.' Hij wijst naar zij (ik).

We zijn een nachtje in de bush en gaan dieren spotten in een OPEN auto. Het is zo koud dat we onze winterjassen aan hebben, zoon B. (7) is ziek, maar doet alsof hij kiplekker is en ik kan me niet voorstellen dat de dieren wel wakker zijn met deze temperatuur. Sowieso vraag ik me af welke dieren we gaan zien. Een dag eerder somden we onze top vijf op. De olifanten waren al drie maanden niet gezien, het luipaard en de cheetah al twee maanden niet en zo daalden we steeds verder tot we inderdaad instemmend knikten dat vogels ook heel leuk zijn.

De kans dat we onderweg verorberd worden is in ieder geval miniem. De ranger denkt daar hetzelfde over en tovert dat opschrijfboekje uit de kontzak van haar KORTE broek. Weer een beroep dat ik kan afschrijven, bedenk ik. Nog los van de aseksuele outfit en het beleefd blijven als je een kind rondrijdt dat continu ALLE Dinosaurussen die hij kent - of door zijn moeder ingefluisterd worden - heel HARD opnoemt. Maar dat was gisteren, dit is een nieuwe dag, de irritante vader van het irritante kind bleek ziek, daarom kon het irritante gezin niet mee en dat vonden we echt sneu. Zeiden we terwijl we opgetogen onze wenkbrauwen naar elkaar high-fiveden.

'Twee eieren dus.' De Ranger herhaalt het verbaasd. Oh God, ze is nog niet klaar.
'Uhm ja?' En ik begin toch een beetje aan mezelf te twijfelen. Maar ik wil gewoon wél twee eieren en ineens steek ik een betoog af van gezond en waarom ook niet en alleen als het niet teveel moeite is en dat ik wel meer mensen ken etc.

Allemaal de schuld van man J. De lul! En we moeten nog best lang, gezellig met z'n allen, in een Safari auto beesten spotten. Zoals de rode mier, de onzichtbare neushoorn en het water waar gisteren nog nijlpaarden inzaten. Nog nooit zo blij was ik - drie uur en een paar bevroren tenen later - met een gewone kip (en vooral haar eieren).

No comments:

Post a Comment