Friday 30 March 2012

Glazen muiltje


‘Ja, hij gleed zo uit je hoesje’, zegt Joost.
Ik kijk hem aan. Niet dat ik zelf nog niet door had dat mijn telefoon zojuist een vrije val van een meter maakte om vervolgens neer te storten. Ik kijk naar beneden en zie dat mijn telefoon precies naast het gras op de weg ligt. De voorkant ziet er picobello uit, zo op het oog.
Nu moet iemand in actie komen. Immers, kadootjes moeten worden uitgepakt (dat hij in vredesnaam niet zelf iets ‘geinigs’ heeft uitgezocht en al helemaal geen tas please, maar gewoon iets heeft gekocht dat ik heb gevraagd) en telefoons opgeraapt. Het is mijn telefoon, dus ik doe het. Ik houd hem met twee vingers vast, tel tot twee en draai hem om.
En zo ontdek ik dat de achterkant van mijn vier maanden oude, sinds vier weken naar behoren functionerende iPhone, van glas is. Althans, dusdanig gebroken glas dat Carglass er een hele kluif aan zou hebben.
‘Misschien is je hoesje te groot?’, oppert Joost. Oja, hij was er ook nog. Ik zucht diep en geef hem mijn - misschien is precies nu niet het juiste moment om het over de grootte van het hoesje te hebben - blik. Vervolgens sukkel ik in een drafje naar huis om ‘achterkant Iphone vermorzeld’ te googelen.

Welke idioot maakt een telefoon van glas? De kristallen beeldjes die voor de sier bij mijn opa in de kast staan vind ik al vrij tricky. De kinderen willen altijd spelen met de kip, de uil en de rest van de sierboerderij. Maar in principe is het mogelijk je opvoedkundige kwaliteiten in te zetten en de dieren achter een hek van stoelen en banken in hun beschermde omgeving in de kast, op hun glazen plaat onder lekker warm licht, hun gang te laten gaan. Waar je verder ook niet al te veel over moet nadenken, het is immers geen Toy Story.
En alhoewel ik er inmiddels aan begin te twijfelen, is een telefoon een gebruiksvoorwerp. Omdat ik hem graag weer zou gebruiken, moet hij gerepareerd en dus moet ik weer naar een winkel

‘Ik heb mijn telefoon laten vallen’, zeg ik terwijl ik over de drempel van de – op twee mannen na - lege iStore stap.
‘Dat is niet zo handig’, zegt de oudere grijzige man, terwijl de jonge man op me afloopt.
‘Wie maakt er nou een telefoon van glas!’, roep ik.
‘Omdat het mooi is natuurlijk! En wij mannen laten geen dingen uit onze handen vallen.’ Die grijze man weer.
Nu ken ik genoeg mannen die mooie dingen door hun vingers laten sijpelen als water of  simpelweg laten vallen, zoals daar zijn keepers. En dus wil ik een gesprek beginnen over 1 mooie dingen en 2 voetbal, maar nog voor ik begin word ik onderbroken door de grijze meneer.
‘Voel eens’, zegt hij.
En ik doe het ook nog hè. Ik voel de achterkant van de telefoon van de grijze meneer waar een soort zacht cellofaantje op zit en luister naar het verhaal van de jonge meneer. Over dat er een man is een Durban die ik moet bellen en dat we dan een afspraak maken en dat we elkaar dan ontmoeten en dat hij dan mijn telefoon repareert in 15 minuten en als nieuw hè, als nieuw, maar nu even niet want hij is helaas even met vakantie, maar hier heb je wel alvast zijn nummer... En de woorden gaan over in een soort gebrabbel en het kabbelt en golft en het is allemaal reuze gezellig, maar ik moet ook gewoon nog boodschappen doen tenslotte. Dus ik zeg, ‘Jongens het was leuk jullie te ontmoeten, ik ga hem bellen hoor, nou doei!’
Betovering in één klap verbroken.

No comments:

Post a Comment