Monday 21 October 2013

In sap en as


En zo kochten we een stofzuiger zonder zak. Nogal wat herrie maakt het ding, maar, gekocht is gekocht sinds ik ben afgestapt van ruilen. De eeuwige zoektocht naar het enige juiste ben ik onderhand zat. Het hoeft niet altijd uniek en bovendien is ruilen ook echt zinloos tijdverdrijf nietwaar. Kiezen zal ik! 

Tot overmaat van ramp besloten de mixer en de dvd-speler ook naar God te gaan en de fietsband had een lek. De apparaten hadden het op ons gemunt. Of misschien zijn de apparaten nodig in de hemel. Hemelse cake bakken, ik zag het voor me. Iemanden (mijn schoonouders, geeft niet) zeiden: 'Dat gebeurt nu eenmaal hè, na tien jaar. Dan stoppen de apparaten ermee.' Ik stopte mijn vingers in mijn oren, want ik wil nog steeds graag unieke dingen meemaken. Ook als het gaat om huishoudelijke apparatuur.

Ik ging naar de fietswinkel en de fietsmeneer en ik, we spraken over extreem lange fietstochten met ingewikkelde namen en hoe hard hij wel niet ging door het bietensap dat hij zelf met een sapmaker maakte en toen begon hij ineens over mijn lekke band. Oh ja, daarom was ik ook alweer hier. Hij raadde me de slimy tube - een binnenband die gaatjes automatisch opvult - aan. Ik keek de fietsverkoper aan. Hij verblikte of verbloosde in het geheel niet en ik dacht sjonge jonge, ik heb echt teveel stofzuiger folders gelezen. Enfin, de slimy tube kon niet geruild worden. Paste helemaal bij mijn nieuwe niet-ruilen identiteit, dus ik ging ervoor.

Daarna kocht ik ook meteen een sapmaker. Je flikkert er van alles in en er komt sap uit! Op zich wat het apparaat belooft, maar toch hè en razendsnel. Wortelen, hele appels, bieten! Rood, echt heel rood, ik dacht twee dingen:
1. Oh oh, dit gaat vlekken maken en ik bén al niet zo handig.
2. Oh oh, wat nu als je er per ongeluk zelf in belandt?!
1. was een waarschijnlijker angst dan 2. maar 2. hield me langer bezig. Vooral toen ik een stuk vastzittende appel ('Kijk, mijn hele hand past erin!' tegen man J. roepend) verwijderde en ik even vergat het ding uit te zetten. De machine begon gevaarlijk te brullen en ik kon mijn hand er nog net op tijd uit trekken. In no time ben je geraspt tot niks dan sap en gescheiden van het afval. Detox pur sang. Kan je welgeteld één keer doen. Uniek dus, maar wat heb je eraan.

No comments:

Post a Comment